قانون نظام صنفی کشور
قانون نظام صنفی کشور قانون نظام صنفي كشور با آخرين اصلاحات مصوب 1392/6/12 مجلس شوراي اسلامي فصل یک – تعاریف ماده 1 – نظام صنفي: قواعد و مقرراتي است كه
1 . هدف اين استاندارد، ارائه استانداردها و راهنماييهاي لازم در موارد زير است:
الف ـ توافق حسابرس با صاحبكار درباره شرايط انجام كار.
ب ـ چگونگي برخورد حسابرس با درخواست صاحبكار درباره تغيير خدمت حسابرس از حسابرسي به خدمتي با سطح اطمينان پايينتر.
2 . حسابرس و صاحبكار بايد در مورد شرايط كار حسابرسي توافق كنند . شرايط مورد توافق در قرارداد حسابرسي يا به شكل مناسب ديگري مستند ميشود.
3 . اين استاندارد به منظور كمك به حسابرس در تهيه و تنظيم قراردادهاي مربوط به حسابرسي صورتهاي مالي ارائه ميشود. ضوابط ارائه شده در اين استاندارد در مورد خدمات مرتبط حسابرسي (يعني، بررسي اجمالي صورتهاي مالي، اجراي روشهاي توافقي رسيدگي به اطلاعات مالي يا تنظيم اطلاعات مالي) نيز كاربرد دارد. در مواردي هم كه هدف و دامنه كار به موجب قوانين و مقررات مربوط مشخص شده است يا خدماتي چون مشاوره مالياتي، حسابداري و مديريت ارائه ميشود، تنظيم قراردادهاي جداگانه ضروري است.
4 . تنظيم قرارداد حسابرسي پيش از شروع كار، هم به نفع صاحبكار و هم به نفع حسابرس است؛ زيرا، از هرگونه برداشت نادرست از كار جلوگيري ميكند. قرارداد حسابرسي كه حسابرس براي صاحبكار ميفرستد، پذيرش كار، هدف و دامنه حسابرسي، حدود مسئوليت حسابرس نسبت به صاحبكار و شكل گزارشهايي را كه ارائه خواهد داد، مشخص و مستند ميكند.
5 . شكل و محتواي قرارداد حسابرسي ممكن است براي صاحبكاران مختلف، متفاوت باشد؛اما، هر قرارداد حسابرسي موارد زير را دربر ميگيرد:
6 . در موارد مقتضي، نكات زير نيز ميتواند در قرارداد حسابرسي درج شود:
نمونه قرارداد حسابرسي در پيوست اين استاندارد ارائه شده است.
7 . هنگامي كه حسابرس واحد مورد رسيدگي، حسابرسي شركتهاي فرعي، شعب يا قسمتهاي آن (يعني، اجزاي تشكيل دهنده واحد مورد رسيدگي) را نيز به عهده دارد بايدبا در نظر گرفتن عوامل زير درباره تنظيم قرارداد حسابرسي جداگانه براي هريك از اجزاي واحد مورد رسيدگي تصميمگيري كند:
8 . حسابرس در حسابرسيهاي بعدي بايد با در نظر گرفتن وضعيت موجود، نسبت به ضرورت تجديدنظر در شرايط قرارداد حسابرسي، تصميمگيري كند.
9 . عواملي كه ممكن است تجديدنظر در مفاد قرارداد حسابرسي را ايجاب كند، شامل موارد زير است:
10 . در مواردي كه پيش از تكميل كار از حسابرس خواسته ميشود، خدمت خود را به كاري با سطح اطمينان پايينتر تغيير دهد، حسابرس بايد نسبت به درست بودن يا نبودن پذيرش درخواست مزبور تصميمگيري كند . در مواردي كه حسابرس طبق قوانين و مقررات به اين سمت منصوب شده باشد، تغيير مزبور امكانپذير نيست.
11 . درخواست واحد اقتصادي از حسابرس براي تغيير نوع خدمت ميتواند به هريك از دلايل زير باشد:
الف ـ تغيير در نياز به خدمت درخواستي.
ب ـ برداشت نادرست واحد اقتصادي از ماهيت حسابرسي يا خدمات مرتبط مورد درخواست.
پ ـ محدوديت ايجاد شده در دامنه رسيدگي اعم از آن كه توسط واحد مورد رسيدگي تحميل شده يا بر اثر شرايط موجود پديد آمده باشد.
حسابرس بايد دليل ارائه شده براي درخواست مزبور، به ويژه آثار هرگونه محدوديت در دامنه حسابرسي را به دقت بررسي كند.
12 . تغيير در نياز به خدمات درخواستي و برداشت نادرست واحد مورد رسيدگي از ماهيت خدمات مورد درخواست اوليه، معمولا دليلي منطقي براي درخواست تغيير نوع خدمت محسوب ميشود. برعكس، چنانچه به نظر رسد درخواست تغيير در نوع خدمت به دليل نادرستي، نقص يا رضايتبخش نبودن اطلاعات واحد مورد رسيدگي است، چنين دلايلي منطقي نخواهد بود.
13 . حسابرس مستقلي كه انجام حسابرسي صورتهاي مالي را طبق استانداردهاي حسابرسي پذيرفته است، پيش از پذيرش تغيير كار حسابرسي به يكي از خدمات مرتبط بايد آثار حقوقي و پيامدهاي قراردادي اين تغيير را نيز ارزيابي كند.
14 . اگر حسابرس به اين نتيجه برسد كه توجيهي منطقي براي تغيير نوع خدمت وجود دارد و در صورتي كه كارهاي انجام شده وي با استانداردهاي حسابرسي مربوط به خدمت جديد منطبق باشد، گزارشي متناسب با شرايط خدمت جديد صادر خواهد كرد. براي جلوگيري از سردرگمي استفادهكنندگان، گزارش مزبور به موارد زير اشارهاي نخواهد داشت:
الف ـ خدمت مورد توافق قبلي.
ب ـ هرگونه روش حسابرسي كه براي ارائه خدمت قبلي انجام شده است؛ مگر آن كه خدمت حسابرس به اجراي روشهاي رسيدگي مورد توافق تغيير يافته باشد كه در اين صورت، ذكر روشهاي اجرا شده، بخشي از گزارش است.
15 . در مواردي كه نوع خدمت تغيير مييابد، حسابرس و صاحبكار بايد درباره شرايط قرارداد جديد توافق كنند.
16 . حسابرس در مواردي كه توجيهي منطقي براي تغيير نوع خدمت وجود ندارد نبايد با تغيير درخواستي موافقت كند. مثالي در اين زمينه، موردي است كه حسابرس در اجراي حسابرسي صورتهاي مالي نتوانسته باشد شواهد كافي و قابل قبولي را براي اثبات مطالبات واحد مورد رسيدگي به دست آورد و واحد مورد رسيدگي به منظور پيشگيري از صدور گزارش مشروط يا عدم اظهارنظر، درخواست تغيير خدمت از حسابرسي به بررسي اجمالي صورتهاي مالي ميكند.
17 . چنانچه حسابرس نتواند با انجام آن تغيير مورد درخواست صاحبكار موافقت كند و اجازه نيابد كه خدمت مورد قرارداد را به پايان رساند بايد از انجام آن كار كنارهگيري كند و درباره اين كه آيا به موجب قرارداد، قوانين و مقررات، آيين رفتار حرفهاي يا الزامات ديگر مكلف به گزارش دلايل كنارهگيري خود به هيات مديره، صاحبان سرمايه يا ديگران ميباشد يا نه، تصميمگيري كند.
18 . اين استاندارد براي حسابرسي صورتهاي مالي كه دوره مالي آن از اول فروردين 1378 و پس از آن شروع ميشود، لازمالاجراست.
نمونه قرارداد حسابرسي
نمونه زير براي قرارداد حسابرسي صورتهاي مالي در ارتباط با مطالب اين استاندارد ارائه شده است كه ميتواند برحسب شرايط و نيازهاي هر مورد و در صورت ضرورت، با كسب نظر مشاور حقوقي تعديل شود.
سربرگ مؤسسه حسابرسي (حاوي نشاني)
قـرارداد حسابـرسـي
عطف به درخواست … (نام واحد مورد رسيدگي) … از اين … (حسابرس) … براي حسابرسي ترازنامه … (واحد مورد رسيدگي) … در تاريخ … و صورتهاي سود وزيان، سود و زیان جامع و جريان وجوه نقد آن براي سال / دوره مالي منتهي به تاريخ مزبور، همراه با يادداشتهاي توضيحي مربوط، اين قرارداد بين … و … كه از اين پس به ترتيب “حسابرس” و “واحد مورد رسيدگي” ناميده ميشوند با شرايط زير منعقد ميگردد.
موضوع قـرارداد
1 . حسابرسي صورتهاي مالي يادشده در بالا با هدف اظهارنظر درباره آنها.
تعهدات حسابرس
2 . انجام حسابرسي صورتهاي مالي براساس استانداردهاي حسابرسي . اين استانداردها ايجاب ميكند عمليات حسابرسي چنان برنامهريزي و اجرا شود كه از نبود تحريف با اهميت در صورتهاي مالي، اطميناني معقول به دست آيد. حسابرسي از جمله شامل رسيدگي نمونهاي به شواهد پشتوانه مبالغ و اطلاعات مندرج در صورتهاي مالي است، حسابرسي همچنين، شامل ارزيابي اصول و رويههاي حسابداري استفاده شده و براوردهاي عمده بعمل آمده توسط هيئت مديره و ارزيابي کليت ارائه صورتهاي مالي است. اين مؤسسه اعتقاد دارد که حسابرسي انجام شده مبنايي معقول براي اظهارنظر فراهم ميکند.
3 . گزارش تحريفهاي با اهميتي كه در صورتهاي مالي كشف ميشود. توضيح اينكه به دليل انجام رسيدگيها بر مبناي نمونهگيري و ديگر محدوديتهاي ذاتي حسابرسي و همچنين، محدوديتهاي ذاتي هر سيستم حسابداري و كنترل داخلي، اين خطر اجتنابناپذير وجود دارد كه برخي تحريفهاي با اهميت در صورتهاي مالي، كشف نشده باقي بماند.
4 . اظهارنظر درباره صورتهاي مالي (گزارش حسابرس ) . حسابرس با توجه به استانداردهاي حسابرسي و براساس نتايج رسيدگيهاي به عمل آمده، حسب مورد، نظر مقبول، مشروط، مردود يا در موارد وجود محدوديتها و ابهامات اساسي، عدم اظهارنظر ارائه ميكند.
5 . گزارش جداگانه نقاطضعف با اهميتي كه در سيستمهاي حسابداري و كنترل داخلي واحد مورد رسيدگي كشف ميشود.
تعهدات واحد مورد رسيدگي
6 . تهيه و ارائه صورتهاي مالي تاييد و امضا شده توسط مديريت واحد مورد رسيدگي حداكثر تا … (تاريخ … / مدت … پس از تاريخ ترازنامه ) . . . . تهيه و ارائه صورتهاي مالي مطلوب مستلزم حفظ و نگهداري مدارك كافي حسابداري، استقرار و اعمال كنترلهاي داخلي مناسب، انتخاب و بكارگيري اصول و روشهاي مناسب حسابداري شامل حفاظت از داراييهاي واحد مورد رسيدگي توسط مديريت است.
تبصره : صورتهاي مالي عبارت است از ترازنامه و صورتهاي سود و زيان، سود و زیان جامع و جريان وجوه نقد همراه با يادداشتهاي توضيحي، حاوي افشاي كافي طبق استانداردهاي حسابداري.
7 . ارائه كليه اطلاعات، اسناد، مدارك و دفاتر(دستي و يا كامپيوتري) مورد نياز براي انجام عمليات حسابرسي.
8 . ارائه تاييديهاي توسط مديريت واحد مورد رسيدگي درباره اطلاعاتي كه در ارتباط با حسابرسي صورتهاي مالي ياد شده دربالا به حسابرس داده ميشود.
9 . تامين محل كار، امكانات و تسهيلات مناسب و همچنين همكاري كاركنان واحد مورد رسيدگي در تهيه و ارائه صورت ريز و جداول تفصيلي مورد نياز براي اجراي هرچه بهتر عمليات حسابرسي.
10 . پرداخت بموقع صورتحسابهاي حقالزحمه حسابرسي.
حـقالـزحمـه
11 . مبناي تعيين حقالزحمه حسابرسي، مدت كاركرد حسابرسان مامور انجام كار است كه متناسب با پيشرفت كار صورتحساب ميشود. نرخ حقالزحمه ساعتي هريك از حسابرسان بر حسب تجربه و مهارت و در نتيجه ميزان مسئوليتي كه به عهده دارند، متفاوت است. طبق بررسيهاي به عمل آمده، حقالزحمه حسابرسي، شامل حقالزحمه ساعات كار مستقيم، ساير هزينههاي مستقيم (از قبيل هزينههاي فوقالعاده ماموريت خارج از مركز و اياب و ذهاب) و سربار قابل تخصيص، در مجموع به ميزان … ريال براورد ميشود.
سـايـر مـوارد
12 . اين قرارداد از تاريخ مبادله تا … اعتبار دارد.
13 . هرگونه اختلاف طرفين قرارداد در اجراي مفاد آن از طريق هياتي سه نفره متشكل از نماينده واحد مورد رسيدگي، نماينده حسابرس و يك شخص مورد قبول دو طرف، حل و فصل خواهد شد.
14 . اين قرارداد در 14 ماده و يك تبصره و در 2 نسخه كه هر دو نسخه در حكم واحد است، تنظيم و در تاريخ ……………… به امضاي طرفين قرارداد رسيده است.
واحد مورد رسيدگي حسابرس
قانون نظام صنفی کشور قانون نظام صنفي كشور با آخرين اصلاحات مصوب 1392/6/12 مجلس شوراي اسلامي فصل یک – تعاریف ماده 1 – نظام صنفي: قواعد و مقرراتي است كه
آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات شماره۱۴۱۶۰۲/ت۴۶۵۱۳هـ ۲۱/۸/۱۳۹۱ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان
قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات جناب آقای دکتر محمود احمدینژاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران عطف به نامه شماره40768/181333 مورخ 1387/10/8
با حساب افزار به روز باش قانونحمایتازحقوقمصرفکنندگان قانونحمایتازحقوقمصرفکنندگان قانونحمایتازحقوقمصرفکنندگان فصلاولـتعاریف ماده1ـ تعاریف 1ـ1ـ مصرف کننده: هر شخص حقیقی و یا حقوقی است که کالا یا خدمتی را خریداری