پخش مویرگی و پخش سرد و گرم چیست؟

پخش مویرگی و پخش سرد و گرم

پخش مویرگی چیست؟

ساده ترین تعریف انجام شده از پخش مویرگی، پخش محصولات تولید شده به مصرف کننده نهائی میباشد. کلمه مویرگی در پخش مویرگی از مویرگ های بسیار کوچک داخل بدن گرفته شده که وظیفه پخش خون در بدن را دارند. در پخش مویرگی و پخش سرد و گرم، واسطه ها، عمده فروشان و دلال ها حذف شده. و کالای تولید شده مستقیما به دست خرده فروشان رسیده و در نهایت توسط مصرف کننده نهائی مصرف میگردد.

شرکت های پخش مویرگی معمولا به جهت پخش محصولاتی با ویژگی های میزان مصرف بالا، تاریخ انقضا کوتاه و  ارزان قیمت، تاسیس میگردند.

وظایف و انواع شرکت های توزیع و پخش

وظایف شرکت های توزیع فقط مختص به پخش کالا نمیباشد.  نگهداری و انبارداری کالا، سپس دریافت و تحویل آن را شامل میگردد. حتی پس از تحویل کالا به مشتری وظیفه پیگیری و وصول مطالبات. و جمع آوری اطلاعات از بازار نیز به عهده این شرکت ها میباشد.

شرکت های پخش مویرگی تقسیم بندی های متفاوتی را از نظر ساختار و اندازه و حتی نوع پخش مشمول میشوند. از نظر ساختار این نوع شرکتها به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول مستقل بوده که توسط افراد مستقلی تاسیس شده. و میتوانند با چندین مجموعه همکاری داشته باشند. نوع دیگر این تقسیم بندی شرکت های غیر مستقل میباشند. که توسط یک شرکت تولیدی و یا بازرگانی تاسیس شده و محصولات آن سازمان را فقط توزیع مینماید. در تقسیم بندی دیگری بر اساس منطقه پخش محصول، این نوع شرکت ها به 3 دسته تقسیم می شوند. شرکت های کوچک که معمولا در یک شهر کوچک و یا مناطقی از یک شهر بزرگ فعالیت دارند.  متوسط که در شهر های بزرگ و یا چندین شهر کار پخش را انجام میدهند.  پخش سراسری که در کل کشور و یا حتی کشور های دیگر فعالیت دارند.

مزایای استفاده از شرکت های پخش مویرگی

بزرگترین مزیت استفاده از شرکت های پخش مویرگی برای شرکت های تولیدی میتواند افزایش ارزش برند خود باشد. با مدیریت پخش صحیح میتوان فروش را افزایش داد و در نهایت سود بیشتری کسب کرد. با سیستم پخش مویرگی اطلاعات جامعی میتوان از بازار و مشتریان بدست آورد. و با تجزیه و تحلیل آن، میتوان برنامه ریزی فروش را به جهت بهبود آن تغییر داد. از دیگر مزیت های پخش مویرگی میتوان به پخش شوندگی بالا و سریع کالای تولیدی اشاره کرد. که بدلیل تاریخ انقضاء محصولات، بسیار مهم میباشد.

معایب استفاده از شرکت های پخش مویرگی

در مقابل مزایا پرشماری که پخش مویرگی به دنبال دارد، عدم مدیریت صحیح فرآیند پخش مویرگی میتواند هزینه های شرکت را افزایش دهد. راه اندازی این فرآیند نیاز به سرمایه گذاری بالایی به جهت استخدام نیروی انسانی مجرب و خرید ماشین آلات حمل و سفارش گیری دارد. ضمنا فرآیند توزیع و پخش حاشیه سود بسیار پایینی دارد، هرچند که میتواند به افزایش فروش منتهی گردد.

مراحل پخش و توزیع

تمامی فرآیند های پس از کالای تولید شده و درواقع کالای آماده برای فروش شامل تامین، انبارش، حمل و تحویل کالا جزء مراحل پخش و توزیع میباشند. پخش و توزیع بر اساس نوع پخش شامل سه دسته بندی میباشد. اولین نوع آن بدین گونه میباشد که تولید کننده کالای تولیدی خود را به عمده فروش میفروشد، سپس عمده فروش کالا را به خرده فروش فروخته و نهایتا مصرف کننده محصول را از خرده فروش خرید مینماید.

در دومین نوع آن عمده فروش از چرخه مذکور حذف گردیده و تولید کننده محصول خود را مستقیما به خرده فروش میفروشد.

در سومین و آخرین نوع آن تولید کننده محصولات تولید شده خود را مستقیما به دست مصرف کننده میرساند و عمده فروشان و خرده فروشان در این مدل به طور کامل از چرخه توزیع و فروش حذف میشوند. مثلا امکان دارد یک مجموعه همانند سایت های دیجی کالا و ترب پلتفرمی را در اختیار تولید کنندگان قرار دهد که بتوانند محصولات خود را بدین گونه نیز به فروش برسانند.

در هر صورت تصمیم گیری در خصوص انتخاب نوع پخش و توزیع، به عوامل بسیار زیادی از جمله نوع کالای تولیدی، تاریخ انقضاء آن، قدرت مالی شرکت، استراتژی فروش و … بستگی دارد.

پخش مویرگی و پخش سرد و گرم

انواع فرآیند های پخش

پخش بر اساس فرآیند های آن به دو نوع پخش سرد و پخش گرم تقسیم میگردد.

پخش سرد
پخش مویرگی پخش سرد

در این فرآیند ویزیتورها به محل فروشگاه های مشخص شده مراجعه میکنند و با تبلت و یا گوشی خود که مجهز به نرم افزار مخصوصی میباشد اقدام به معرفی محصولات و سفارش گیری مینماید. البته امکان دارد که ویزیت به صورت سنتی و با کاتالوگ برای معرفی محصولات و کاغذ و قلم برای سفارش گیری استفاده گردد. سپس ویزیتور درخواست خود را به صورت دستی و یا سیستمی به شرکت پخش  ارسال کرده و مامور توزیع سفارش، با توجه به تاریخ، شرایط و مشخصات کالا، سفارش را تحویل فروشگاه میدهد. مامور توزیع میتواند پس از تحویل کالا، تسویه با مشتری را نیز انجام دهد. معمولا صدور فاکتور و یا پیش فاکتور بر عهده ویزیتور بوده و تسویه حساب نیز بر عهده مامور پخش میباشد. ضمنا این روش پخش مخصوص توزیع محصولاتی با تاریخ انقضاء بالا میباشد.

پخش گرم

پخش مویرگی پخش گرم


در این روش ویزیتور، محصولات را در خودرو مناسب پخش قرار میدهد و سپس به جهت سفارش گیری و تحویل همزمان محصولات، فرآیند سفارش گیری و تحویل کالا را انجام میدهد. و درواقع ویزیتور و مامور پخش یک نفر میباشند. سپس پس از سفارش گیری از فروشگاه، همان لحظه کالا را نیز به فروشگاه تحویل داده و رسید دریافت کالا توسط فروشگاه را نیز از آنها دریافت خواهد کرد. در این روش معمولا در زمان تحویل کالا به فروشگاه تسویه حسابی صورت نمیپذیرد. و تسویه حساب طی صحبت ها و قرارداد هایی میباشد که بین فروشگاه و شرکت پخش منعقد گردیده است. این نوع از پخش مویرگی مناسب کالاهای با تاریخ انقضاء پایین میباشد که سریعا باید به دست مصرف کننده رسیده و مصرف گردند.(مانند محصولات لبنیاتی)

معمولا شرکت های پخش، بابت توزیع محصولاتی که دارای شرایط عودت محصول به تولید کننده، بنا به شرایط خاصی مانند اتمام تاریخ مصرف، را دارند از روش پخش سرد  استفاده مینمایند.

تفاوت فرآیند پخش در روش های سرد و گرم

پخش مویرگی و پخش سرد
پخش مویرگی و پخش گرم

کدام یک از انواع پخش سرد یا پخش گرم برای شما مناسب است؟

بابت دریافت جواب این سوال و دریافت مشاوره به جهت انتخاب نرم افزار پخش مویرگی و استقرار آن از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید.

با ما تماس بگیرید و اجازه دهید بر نیازهای کسب و کار شما تمرکز کنیم

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
مقایسه