اشخاص مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

اشخاص مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان چه کسانی هستند؟ پس از اجرایی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، سوالات بسیاری در ارتباط با اجرای این قانون برای جامعه ایجاد شده است. یکی از اصلی ترین این سوالات این است که چه اشخاص و گروههایی مشمول این قانون هستند و ملزم به رعایت الزامات آن می‌باشند. با ما همراه باشد تا به این سوال پاسخ دهیم:

فهرست مطالب این بخش:

1- اشخاص مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان چه کسانی هستند؟

بند (ج) ماده یک قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، به صورت کلی اشخاص مشمول این قانون را به صورت زیر تعریف کرده است:

کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مودی استفاده می شود، مراد، اشخاص مشمول است; مگر خلاف آن تصریح شده باشد.”

 نکته اول: کلیه اشخاص حقوقی مشمول قانون مالیاتهای مستقیم نیز مشمول این قانون هستند، مگر در مواردی که طبق قانون بعضی از اشخاص حقوقی مستثنی شده باشند.

نکته دوم: ماده (2) قانون نظام صنفی کشور فرد صنفی را به این شکل تعریف نموده است: ” شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از فعالیت‌های‌صنفی‌اعم از تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع، خدمات و خدمات فنی سرمایه‌گذاری‌کند و به‌عنوان پیشه‌ور و صاحب حرفه و شغل آزاد، خواه به شخصه یا با مباشرت دیگران‌محل کسبی دایر یا وسیله کسبی فراهم آورد و تمام یا قسمتی از کالا، محصول یا خدمات‌خود را به طور مستقیم یا غیرمستقیم و به صورت کلی یا جزئی به مصرف کننده عرضه‌دارد.” به عبارت دیگر طبق بخش اول بند (ج)  خرده فروشی‌ها و سایر واحدهای صنفی را مشمول این قانون دانسته. لذا کلیه خرده فروشی‌ها اعم سوپرمارکتها، فروشگاههای پوشاک، و سایر اصناف ملزم به اجرای مفاد این قانون هستند. براساس آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم صاحبان مشاغل به شرح زیر گروه بندی شده‌اند:

الف- گروه اول:

1- کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان.

2- صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه یا مراجع ذیربط.

3- صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر.

4- صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاهها، کلینیک های تخصصی.

5- صاحبان مشاغل صرافی.

6- صاحبان فروشگاه‌های زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه و یا مراجع ذیربط.

7- صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای، انفورماتیک و طراحی سیستم.

8- صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری.

9- سایر صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) براساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل (اظهارنامه تسلیمی خردادماه هر سال مبنای تعیین گروه بندی سال بعد از تسلیم اظهار نامه عملکرد می‌باشد. به عنوان مثال مبلغ فروش و سایر درآمدهای مندرج در اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1397 مبنای گروه‌بندی سال 1399 می‌باشد) یا آخرین درآمد قطعی شده (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) آن‌ها بیش از مبلغ یکصد و پنجاه میلیارد ریال باشد. (مشروط به ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل به شخص مودی یا نماینده قانونی وی.

ب- گروه دوم:

سایر صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) دوسال قبل آنها و یا آخرین درآمد قطعی شده آنها( فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) بیش از پنجاه میلیارد ریال و مساوی یا کمتر ازمبلغ یکصد و پنجاه میلیارد ریال باشد. (مشروط به ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل به شخص مودی یا نماینده قانونی وی.

ج- گروه سوم:

صاحبان مشاغلی که در گروه های اول و دوم قرار نمی‌گیرند جزو گروه سوم محسوب می‌شوند.

2- فراخوان زمان بندی ثبت نام مودیان مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

وزیر اقتصاد در مکاتبه‌ای با  معاون  اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به ماده ۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اعلام کرده است، کلیه اشخاص مشمول، مکلف‌اند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می‌کند نسبت به ثبت‌نام در سامانه مودیان اقدام نمایند.

شماره فراخوانگروههای مشمول فراخوانتاریخ الزامی اجرای فراخوان
فراخوان اولشرکتهای بورسی و فرابورسی1401/08/01
فراخوان دومشرکت های دولتی و سایر دستگاه های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری 1401/10/01
فراخوان سوماشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده (قراردادهای پیمانکاری و معاملات و اطلاعات نیروهای مسلح-وزارت دفاع و سایر دستگاههای انتظامی و اطلاعاتی و امنیتی مستثنی هستند)1402/01/01
فراخوان چهارمصاحبان مشاغل موضوع فراخوان های هشت گانه مالیات بر ارزش افزوده1402/04/01
فراخوان پنجمصاحبان مشاغل گروه های اول و دوم موضوع آیین نامه ماده 95 ق.م.م1402/07/01
فراخوان ششمکلیه اشخاص مشمول باقی مانده1402/10/01

3- جمعبندی

باتوجه به موارد مطرح شده در بالا به صورت کلی کلیه فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی به استثنای مواردی همچون اشخاص مرتبط با نهادهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی، مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی می‌باشند و ملزم به رعایت الزامات و تکالیف این قانون هستند .

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان فرم روبرو را تکمیل نمایید یا با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

دسته بندی نرم افزارهای حسابداری ویژه اصناف

دسته بندی نرم افزارهای حسابداری ویژه اصناف

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
مقایسه